Proiectul Nabucco – gazoductul care ar urma să treacă şi prin România –ar putea fi demarat în sfârşit. Unul dintre impedimente, dificultatea de a găsi gazul cu care trebuia aprovizionată conducta, a fost eliminat.
British Petroleum şi Statoil, companiile care exploatează în parteneriat cu Azerbaidjan zăcământul Shah Deniz, au decis să aleagă acest proiect european pentru gazele ce urmează a fi extrase. Mai exact, este vorba de varianta Nabucco Vest, ce îşi are punctul de plecare la graniţa dintre Turcia şi Bulgaria şi ar urma să transporte gazele caspice până la Baumgarten, în Austria.
Până la punctul de plecare al Nabucco Vest, gazele caspice urmează să ajungă prin gazoductul TANAP, ce urmează a fi construit între Turcia şi Azerbaidjan. Abia după ce Baku şi Ankara au bătut palma, a devenit posibil şi acordul pentru Nabucco.
Un amănunt extrem de important, pentru că securitatea resurselor energetice ar urma astfel să depindă şi de proiectul turco-azer. Turcia a promis însă că va respecta criteriile europene în materie de securitate a resurselor, relatează agenţia Reuters.
Astfel, proiectul ar urma să beneficieze de 16 miliarde de metri cubi de gaze naturale pe an doar din exploarea Shah Deniz 2, pe lângă cele 9 miliarde de metri cubi proveniţi din zăcământul Shah Deniz 1.
De Nabucco se vorbeşte de ani la rând iar scopul său este de a reduce dependenţa Europei de gazele ruseşti. Însă fără a avea gazele cu care trebuia alimentat, proiectul ar fi murit înainte de a se naşte. În varianta sa mai scurtă, Nabucco Vest adică, gazoductul ar urma să aibă 1300 de kilometri, din care circa 400 pe teritoriul României.
Implicate în acest proiect sunt şase state: Bulgaria, România, Ungaria, Austria, Turcia şi Germania. Dacă Nabucco va începe să fie construit, în România ar putea fi investiţi circa 1,5 miliarde de euro declara anul trecut d