Cum se schimbă un business de farmacii în vremuri tulburi? Un indiciu: cu punctele acumulate pe cardul de fidelitate pot fi plătite și consultaţii medicale
Povestea e cunoscută în mare parte: avem o piață a farmaciilor sufocată, pe de o parte, de reglementările statului. Mai exact, industria farma – estimată de compania Cegedim, în 2011, la 2,5 miliarde de euro, - a fost serios lovită de decizii precum controversata taxă clawback sau prelungirea termenelor de plată a medicamentelor către farmacii (peste 300 zile). În plus, în România sunt impuse cele mai mici preţuri la medicamente din Europa, ceea ce încurajează aşa-numitul export paralel. Adică, o parte din medicamentele cu prescripţie destinate de către producătorii internaţionali României „sunt doar în tranzit prin ţara noastră pentru că, în realitate, ele iau drumul altor ţări, unde preţul este şi de cinci ori mai mare“, arată Catia Rădulescu, coacţionar (9% din capital) şi, mai nou, director general la Centrofarm. Anul trecut, s-au reexportat medicamente în valoare de jumătate de miliard de euro, iar în 2012 cifra se estimează să crească până la 700 milioane de euro.
De cealaltă parte, pe fondul crizei, şi puterea de cumpărare a scăzut (consumul de medicamente în România este oricum de patru ori mai mic decât în statele Europei de Vest, potrivit Cegedim). Este de înțeles, așadar, de ce şi în 2012 managerii farmaciilor – de la Centrofarm, Sensiblu, HelpNet sau Catena şi până la farmaciile mici și dependente de banii pe care îi au de recuperat de la CNAS - vorbesc de tratamente intensive și injecții de cash pentru a supraviețui.
În acest context dificil de piaţă, Centrofarm, cel mai vechi lanţ de farmacii din România, anunţă o creştere a cifrei de afaceri cu 14% în 2012. La primul interviu de după instalarea, pe 1 iunie, în poziţia de CEO al Centrofarm, Catia Rădulescu vorbeşte despre o pri