Prima probă scrisă a bacalaureatului, la limba şi literatura română, a început astăzi, cu subiecte destul de grele pentru absolvenţii de liceu.
SUBIECTUL I
Citeşte următorul text:
Mergând într-o zi acolo cu Pantazi, către amiazi, dădeam de o tânără, noua necunoscută (...). La intrarea noastră, ridicând capul, roşi până în albul ocilor. Văzui atunci pe Pantazi, palid ca un mort, ducându-şi mâna la inimă. “Doamne, îl auzii şoptind, cum îi seamănă!” Făceam astfel cunoştinţă “duduii” Ilinca Arnoteanu. Ştiam că mai era o fată, cea mai mică, pe care o luase din leagăn să o crească o soră a maioresei, de la Piatra Neamţ, văduva cu dare de mână şi fără copii. Cei şaisprezece ani ai Ilincăi se depănaseră alintaţi în pacea acelui romantic ţinut cu zări tainice… Blajinul soare moldovenesc îi cruţase poleiala stinsă a cosiţelor şi albeaţa sidefie a pielei, aproape nefireşti amândouă (...). Părinţii erau cum nu se poate mai mândri de dânsa (...); Ilinca fusese întodeauna premiantă întâi şi se pregătea să treacă două clase într-un an (...). Primisem s-o ajut să-şi revadă câteva “materii” la cari se credea mai slabă. |ntre timp, mai vorbind şi de una-alta, m-a uimit cât de cuminte cap avea, ce sănătos judeca şi limpede. Spunându-i odată ce rar e să găseşti pe cineva care să înveţe ca dânsa numai de plăcere, îmi observa că ea era singura moştenitoare a mătuşii sale (...)”.
Scrie, pe foaia de examen, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinţe cu privire la text:
1. Numeşte câte un sinonim pentru sensul din text al cuvintelor: “pacea” şi “a uimit” (2 puncte).
2. Explică rolul cratimei în secvenţa: “s-o ajut” (2 puncte).
3. Construieşte un enunţ în care să foloseşti o locuţiune/expresie care să conţină substantivul “inimă” (2 puncte).
4. Menţionează tipul de perspectivă narativă din textul citat (4 puncte).
5. Transcrie două cu