Epopeea autostrăzii Bucureşti-Ploieşti s-ar putea repeta şi pe Coridorul IV Nădlac-Sibiu. Peste mai puţin de un an, ar trebui să fie disponibili 150 kilometri noi de autostradă. Şanse au doar 20 de kilometri.
8 tronsoane de auto,stradă, cu o lungime însumată de 151 kilometri ar trebui să fie definitivate până în aprilie 2013. Contractele au fost semnate în primăvara anului trecut şi au prevăzut un termen de execuţie de 22 de luni, respectiv 4 luni pentru proiectare şi 18 luni pentru construirea propriu-zisă.
Spre deosebire de alte contracte de autostrăzi semnate de Ministerul Transporturilor, cele de pe Coridorul IV de transport pan-european au prevăzute şi obligaţia ca firmele constructoare să atingă anumite stadii fizice intermediare, în caz contrar firmele urmând să fie penalizate. Nivelul de execuţie ar trebui să fie în prezent de 50%, pentru ca tronsoanele să poată fi deschise la timp, afirmă un oficial din cadrul proiectului. Doar un tronson, se apropie însă de acest procentaj. Constructorii au încasat şi un avans substanţial pentru lucrări, de aproximativ 25% din valoarea acestora, deci absenţa surselor de finanţare nu poate fi un argument pentru întârzierile înregistrate.
Nădlac-Arad I, tronsonul cu ceartă
Potrivit Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR), stadiul fizic pe acest prim tronson este de 4,61%. Aceasta semnifică faptul că s-a început decaparea pământului de vegetaţie prin unele zone, în timp ce prin altele nu se întâmplă nimic, iar natura se găseşte în drepturile ei. Una dintre explicaţiile acestei stări de fapt este cearta dintre firma românească Romstrade şi cea portugheză Monteadriano. Acestea s-au unit anul trecut într-un joint venture pentru a câştiga contractul de 383 milioane lei. Surse din cadrul proiectului afirmă că portughezii, nemulţumiţi de faptul că nu li s-ar fi dat nici un ban pe