Adversarii USL în calea dobândirii integrale a puterii nu mai sunt partidele concurente, ci se află în interiorul instituţiilor statului şi în societatea civilă.
Preluarea guvernării de către USL nu a fost un „puci parlamentar“, în măsura în care majoritatea precedentă nu rezultase direct din urne, ci fusese construită într-un anumit context politic, după alegerile prezidenţiale. Nu a fost nici măcar prima moţiune de cenzură votată de actualul parlament, aşa că schimbarea guvernării a părut că ţine de normalitatea democratică. De fapt, intrasem încă din primăvara lui 2007 într-o perioadă de instabilitate guvernamentală, schimbări de majorităţi între alegeri, coabitări, ameninţări cu demiterea preşedintelui şi, nu în ultimul rând, încercări de delegitimare a autorităţii unor instituţii precum justiţia, parlamentul sau Curtea Constituţională. Au fost cinci ani în care crizei politice şi instituţionale i s-au adăugat succesiv influenţele crizei economice şi financiare globale, intrarea economiei româneşti în recesiune şi problemele de la nivelul Uniunii Europene. Inevitabil, dimensiunea economică a crizei a avut şi are consecinţe sociale, care la rândul lor pot fi regăsite la nivel politic. Principalul rezultat nu este schimbarea de la nivel guvernamental, ci faptul că la nivelul unei majorităţi a românilor a fost alimentat un orizont de aşteptare imposibil de satisfăcut din motive economice. Astfel, perspectiva este una a agravării conflictelor sociale, politice şi, după cum vedem deja în aceste zile, chiar instituţionale. Este probabil ca votul populist să crească semnificativ, iar guvernul să abandoneze politicile prudenţiale, creşterea salariilor bugetarilor fiind un prim pas în acest sens. Dar până unde va fi dispus USL să meargă pentru a-şi păstra susţinerea impresionantă pe care o are acum?
Rezultatul alegerilor loc