Pe 16 iunie, seara, Flori de mină (Bányavirág) de Csaba Székely, regia Aba Sebestyén, producţie Yorick Studio/ Teatrul Naţional Tîrgu Mureş, a căştigat premiul pentru cel mai bun spectacol la Festivalul Naţional de Teatru de la Pécs(Ungaria) - POSzT. Doi dintre membrii distribuţiei, Gábor Viola şi Barna Kelemen Bányai, au fost premiaţi de juriul Asociaţiei profesioniste a actorilor maghiari (MASZK).
E, s-ar zice, o performanţă, cînd în concurs erau spectacole pe texte „mari“ şi regizate de János Mohácsi (care, de altfel, a luat premiul de regie pentru Visul unei nopţi de vară), Sándor Zsótér (Un tramvai numit dorinţă), Lászlo Bagossy (Regele Ioan), Silviu Purcărete (Vicleniile lui Scapin – premiul de scenografie pentru Helmut Stürmer) sau Andrei Şerban (Hedda Gabler de la Cluj). Mai mult sau mai puţin, cum era de aşteptat, mai toată lumea din festival aflase cu o zi întreagă înainte despre premiul pentru Flori de mină – un spectacol produs în urmă cu un an şi care n-a avut parte de prea multă atenţie din partea mainstream-ului teatral din România. Asta deşi excelentul text despre drama măruntă a unei comunităţi miniere secuieşti, scris de Csaba Székely în cadrul unui proiect pentru studenţi al Teatrului 74 din Tîrgu Mureş, are, printre multe alte calităţi, pe cea de a scoate „teatrul maghiar transilvănean“ din inevitabila capcană „miros de pin sau iz de naftalină“ – din care se prea poate ca nici măcar recursul la estetica teatrului de artă să nu-l poată salva.
De fapt, e foarte posibil ca Flori de mină să fi provocat un soi de epifanie în plină atmosferă combativă, nu neapărat infuzată de pasiuni artistice – să-şi fi găsit, deci, deschiderea ideală în plină bătălie politicoidă.
DE ACELASI AUTOR Actorul nostru, slujbaşul nostru Aurul gunoaielor și cutremurul capitalist Desant literar iberic la Bookfest Promisiunile trecutului esticTradiţional org