Arheologul Ion Motzoi-Chicideanu explică pentru „Adevărul“ de ce nu putem vorbi despre creştinism pe teritoriul actual al României în primele secole după Hristos.
Tradiţia Bisericii Ortodoxe Române susţine că, pe teritoriul ţării noastre, creştinismul s-a propagat prin străduinţa Sfântului Apostol Andrei. În timpul misionariatului în Dobrogea, apostolul Andrei ar fi hirotonit preoţi şi episcopi. La rândul lor, aceia au uns alţi preoţi şi alţi episcopi.
Totuşi, sursele arheologice şi epigrafice infirmă această ipoteză. Pentru a lămuri problema credinţei în primele secole după Hristos pe teritoriul României, am discutat cu arheologul Ion Motzoi-Chicideanu. Având o experienţă de peste trei decenii pe teren, Domnia Sa a cercetat nenumărate complexuri funerare, între care şi morminte creştine timpurii sau medievale.
Domnule profesor, cum a apărut creştinismul pe actualul teritoriu al României?
Pentru România, problema creştinismului este foarte complicată. Creştinismul a apărut la noi la fel ca în restul Imperiului Roman, cu precădere în mediul citadin, în oraşe. Tocmai de aceea, cei opuşi creştinilor erau păgânii, adică locuitorii satelor. În latină la sat se zicea „pagus". Creştinii, care trăiau în mediul citadin, nu prea erau legaţi de populaţia autohtonă. Fuseseră aduşi din afara provinciei Dacia, pentru a asigura sistemul socio-politic roman. Erau străini şi au creat aici comunităţi creştine.
Prezenţa Imperiului Roman pe teritoriul României de astăzi a fost de scurtă durată (106-275 d. Hr.). Despre ce mediu citadin vorbim atunci după retragere?
Într-adevăr, vorbim despre o chestiune foarte importantă, pentru că viaţa citadină pe teritoriul fostei Dacii după retragerea romană dispare. Rămân doar oraşele din Dobrogea, unde încă exista autoritate romană.
Însă până la retragerea romană avem prezenţ