Evenimentele petrecute în Parlament în ultimele două zile au aerul unei lovituri de stat „de catifea, pregătită minuţios prin concertarea acţiunilor între Guvern şi majoritatea parlamentară, astfel încât să ofere o aparenţă de legalitate.
Analiza paşilor efectuaţi de către Guvern şi de majoritatea parlamentară ne permit acum să desluşim mecanismele prin care o serie de instituţii ale statului au fost puse în imposibilitate de a acţiona, astfel încât scopul politic prioritar, înlăturarea preşedintelui ţării, să poată fi atins fără riscul de a fi împiedicat de alte proceduri legale.
1 Primul pas efectuat, care se va dovedi crucial în derularea evenimentelor, a fost transferul Monitorului Oficial de la Parlament la Guvern printr-o ordonanţă de urgenţă. Decizia a fost luată în şedinţa de guvern de miercuri, 27 iunie, şi publicată în Monitorul Oficial de sâmbătă, 30 iunie.
2 Parlamentul decide convocarea unor sesiuni extraordinare pentru perioada luni, 2 iulie - vineri, 6 iulie. Pe 2 iulie, se publică în Monitorul Oficial ordinele de zi ale primei zile de sesiuni extraordinare. Pentru plenurile reunite sunt prevăzute în agendă, pentru ora 10.00, numirea noilor şefi ai televiziunii şi radioului publice, precum şi prezentarea, de către primul ministru, a raportului privind participarea sa la summitul Consiliului European de la Bruxelles. Sesiunile Camerelor separate sunt programate pentru ora 16: la Camera Deputaţilor sunt prevăzute a se discuta 6 acte normative, iar la Senat nu mai puţin de 50.
3 Luni dimineaţă, la prima oră, Birourile Permanente ale celor două Camere se întrunesc ad-hoc şi propun pe loc convocarea unei noi sesiuni extraordinare, pentru ora 14.00, având pe ordinea de zi discutarea raportului Comisiilor juridice privind revocarea Avocatului Poporului. Comisiile juridice încă nu erau reunite, încă nu exista niciun ra