Mai întîi a apărut spotul Salvaţi Roşia Montană, cu Maia Morgenstern. Într-un teatru grec, pe scena căruia sînt o masă şi un scaun, apare actriţa îmbrăcată, desigur, în negru. Se aşază la masă şi spune cu o voce calmă: „Bună ziua. Sînt Maia Morgenstern şi vreau să fac o donaţie celor care au neapărată nevoie de aur“. Vîntul bate şi spulberă nisipul şi astfel se sporeşte efectul dramatic. Actriţa stă dreaptă. Îşi scoate brăţara, medalionul de la gît, dar la cercei – tensiunea creşte. Nu merg aşa de simplu scoşi, aşa că femeia îi smulge din urechi. Pe fundal, un fel de bocet oriental sporeşte şi el dramatismul. Apoi actriţa spune „Poftiţi, domnilor, tot aurul meu, numai lăsaţi-ne-n pace!“ şi se ridică. Pe masă rămîn bijuteriile de aur, singurele colorate în spotul alb-negru. Cerceii au şi sînge pe ei. Şi sloganul de final: „Un om valorează mai mult decît aurul pe care îl poartă. La fel şi o ţară“. Ultima secvenţă e o imagine de ansamblu a teatrului grecesc. Avem, prin urmare, toate ingredientele menite să impresioneze: tragedie antică, sacrificiu, vărsarea sîngelui pentru patrie. În plus, rolul este jucat de însăşi Fecioara Maria din filmul lui Mel Gibson, transformată, pentru cauza Roşiei Montane, într-o Iphigenie (chiar dacă ceva mai în vîrstă).
DE ACELASI AUTOR Premiile acestei rubrici pentru 2012 Actorul şi televiziunea Cine pleacă, cine rămîne Ordonanţa pe furişDupă cum era de aşteptat, spotul a fost unul de impact, transformîndu-se rapid în viral. La două săptămîni după lansarea din 15 iunie, strîngea peste 460.000 de vizualizări pe YouTube. În plus, a beneficiat de un mic scandal, creat în jurul Televiziunii Române, cea pe care acum stă toată lumea cu ochii: deşi clipul a primit aprobarea din partea CNA pentru a rula în regim de campanie socială, TVR a refuzat să-l difuzeze. În fine, pînă la urmă, televiziunea publică a revenit asupra refuzului, dar a