În ultima perioadă, numărul agențiilor de turism care intră în insolvență sau în incapacitate de plată a crescut simțitor. Cazurile care până nu demult erau excepții au devenit regulă. Dovada o reprezintă numărul de licențe retrase și cel al sancțiunilor acordate
Fost președinte al Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT ) și general manager al Eurolines Group, Dragoș Anastasiu este de părere că, pentru prima dată în ultimii ani, suficient de mulți români s-au trezit cu servicii turistice achitate din timp, dar nepuse la dispoziție, pentru că anumiți turoperatori au intrat în incapacitate de plată. Sunt de notorietate cazurile agențiilor de turism intrate în faliment, - Premium Holidays, Alibaba Tour, Tunisiana etc. „Oameni absolut nevinovați (fie turiști, fie agenții mai mici, revânzătoare) au fost obligați să mai plătească o dată ca să se poată repatria sau să nu fie dați afară din hoteluri“, scria pentru Capital, în urmă cu ceva timp, managerul Eurolines. Aceasta este, de altfel, soluția rapidă pentru a beneficia de concediul ales. Ulterior, pentru recuperarea banilor, de la caz la caz (insolvență sau incapacitate de plată), suma achitată poate fi redobândită în urma despăgubirii acordate de asigurător, limita maximă fiind de 50.000 de dolari. Banii se împart între păgubiți, însă, cu cât numărul acestora este mai mare, cu atât suma recuperată este mai mică.
Totuși, cum pot preîntâmpina turiștii aceste neplăceri? În urma informațiilor culese de la Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului (MDRT) și ANAT, pe lista neagră a agențiilor se află BIG Travel, Rex Travel și QueenTravel, aflate în insolvență sau incapacitate de plată. Lista se completează cu Mamaia Services și Mamaia Internațional (ambele cu același acționariat), care organizează excursii fără licență, respectiv Virgin Tours, care a fost exclusă din ANAT a