Nimic nu atrage mai mult ochiul cumparatorului decat promotia. Nu dai 10 lei pe un produs, dar, daca acelasi produs este prezentat ca ieftinit de la 20 la 15 lei, efectul psihilogic te face sa-l cumperi pe nerasuflate.
Putini cumparatori stiu, insa, ca nu orice magazin poate sa reduca preturile cand vrea si cum vrea. Promotiile sunt reglementate prin acte normative precise si se evidentiaza in contabilitate prin conturi speciale, pentru a nu da ocazia unor evaziuni.
Cu privire la inregistrarea vanzarilor la pret redus, exista ordinul MF nr. 3055/2009 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene. Conform acestui ordin, se pot practica reduceri de preturi, in urmatoare cazuri:
Rabaturi - este vorba de produsele cu defecte de calitate;
Remize - este vorba de situatia cand cumparatorul are un statut special sau cand cumpara cantitati mai mari decat cele obisnuite;
Ristume - este vorba de un acelasi cumparator, care achizitioneaza un ansamblu mai mare de marfuri, in functie de care i se recalculeaza pretul.
Bineinteles ca asemenea detalii ii scapa cumparatorului neavizat, care nu retine altceva decat faptul imbucurator ca "a primit un bonus".
Dar, chiar daca ai primit un bonus - sau poate tocmai de aceea - merita sa deschizi bine ochii cand cumperi un produs la pret redus, macar sa stii daca ti s-a facut un rabat, intrucat obiectul are defecte, sau ai primit o remiza, obiectul fiind, totusi, bun. Fara sa incalce legislatia, vanzatorul iti poate plasa un produs care nu ti-ar conveni, daca ai sti exact ce statut poarta in realitate. Iata cateva exemple:
Ai cumparat o conserva, despre care afli acasa ca expira maine (in conditii de legalitate, nici la promotie, vanzatorul nu poate oferi un produs expirat ieri).
Abia ajuns acasa, afli la t