Grupul francez Airbus a oficializat instalarea primei sale uzine in SUA, unde se va asambla modelul A320, lansat in 1987. De la lansare si pana anul trecut, Airbus a vandut 7.900 aparate, dintre care 5.000 se afla in serviciu, modelul fiind al doilea din lume, ca numar de exemplare vandute, dupa Boeing 737.
Aparatele Airbus au fost concepute dupa criza petroliera din 1979, mizand pe economia de combustibil si, deci, un randament ridicat, acesta fiind principalul atu al modelelor A318, A319, A320 si varianta A321. In afara randamentului, aparatele din aceasta serie conteaza pe cateva avantaje tehnice, cu care incearca sa concureze rivalul Boeing 737:
- Actionarea electrica a comenzilor de zbor;
- Materiale noi, rezistente si usoare, in structura avionului;
- Controlul centrului de greutate prin deplasarea convenabila a rezervoarelor cu combustibil;
- Un tablou de bord compact;
- Comanda redusa la numai doi piloti.
Boeing concurat la el acasa
In timp ce Boeing are intreaga productie amplasata pe teren american, tactica grupului EADS, in cadrul caruia functioneaza constructorul Airbus, a fost, de la inceput, axata pe raspandirea centrelor de productie. In prezent, functioneaza trei locatii principale: la Toulouse (Franta), la Hamburg (Germania) si la Tianjin (China), noteaza La Tribune.
Fabrice Bergier, noul director general al companiei franceze, a explicat presei ca inca o locatie, in America, va apropia producatorul de clientii indepartati, dar potentiali, ceea ce constituie un avantaj strategic.
Conform programului, constructia halelor va incepe in 2013, pentru ca productia, respectiv montajul avioanelor, sa demareze in 2015, iar primele livrari in 2016. Programul Airbus prevede montajul a 50 avioane pe an in America, ceea ce muta oarecum centrul de greutate al productiei,