La Paris, mărcile celebre de modă defilează de-a lungul Avenue Montaigne. La Milano, ieşi la cumpărături pe Via Montenapoleone. În Bucureşti, care e viitorul shoppingului de modă de lux pe arterele tradiţionale - Calea Victoriei, Calea Dorobanţilor sau Bulevardul Unirii?
Calea bucureșteană a Victoriei, singura stradă din România ce concura la titlul de „arteră comercială de lux“, pare să-și mai fi pierdut din glamour. Nu mai departe de săptămâna trecută, multibrandul Victoria 46 a părăsit strada care i-a dat numele şi s-a mutat pe Calea Dorobanţilor. La câțiva pași depărtare, dar cu câteva săptămâni înainte, şi parfumeria Madison a inaugurat aici noul concept de magazin, renunţând la spaţiul din zona Victoriei. Să însemne asta că se conturează o nouă stradă-reper al industriei de lux în Capitală?
Mihaela Petruescu, coordonatoarea departamentului de retail la Capital Property Advisors, are o singură variantă de răspuns: interesul brandurilor de lux pentru Dorobanți, o zonă recunoscută (mai ales) pentru barurile și cafenelele de „fiţe“, e o consecință directă a chiriilor practicate, care sunt „în medie cu 20%-30% mai mici decât cele de pe Victoriei“.
De altfel, chiar Dorothy Constantin, managing partner la High Fashion Concept, firma care deţine Voctoria 46, admite că „un argument decisiv în relocarea multibrandului pe Dorobanţi a fost preţul chiriei pe metrul pătrat, care este considerabil mai mic“. Din punctul ei de vedere, „centrul de atracţie al oraşului se mută înspre nord. Dorobanţi beneficiază de un trafic mult mai bun, este o arteră cu dublu sens, pe care circulă majoritatea clienţilor sau potenţialilor noştri clienţi. Aici mergi la cumpărături, dar şi să te plimbi, să vezi şi să fii văzut“. Pe Victoriei însă, compară Dorothy, „vii ţintă la un magazin anume, nu să faci şi o plimbare. Iar în drumul tău spre cumpărături ceva se întâmplă (da