- Istoric - nr. 129 / 5 Iulie, 2012 Citeam in "Business magazin” (nr. 378 - 22/2012) un editorial incitant semnat de Dorin Oancea, redactorul-sef al publicatiei. L-am lecturat, apoi l-am recitit si am apelat la alte surse de informatie privitoare la artistii plastici de la 1430 incoace. Si asa am aflat ca, printre alte lucrari, pictorul italian Vecellio Titziano (cunoscut la noi sub numele de Titian) a realizat tabloul intitulat "Martirio di San Pietro da Verona”, tablou de altar din Biserica Santi Giovani e Paopo, tablou dezvelit in anul 1530. Atunci, Signoria Venetiei a facut precizarea ca oricine va incerca sa instraineze aceasta pictura va plati cu pretul vietii. O precizare dura, ba chiar nemaiintalnita in acele vremuri. Iata, asadar, cum o opera de arta era aparata invocandu-se pedeapsa cu moartea. Si mai era ceva, anume: o recunoastere a cavitatii operei lui Titian. O interdictie a Signoriei Venetiei de a nu instraina pictura, care a mers asa timp de 272 de ani. Si, totusi, ceva s-a petrecut in anul 1802. In acel indepartat an - cum scrie in articol Dorin Oancea – s-a intamplat un fapt deosebit. Un vas francez paraseste dana Venetiei cu destinatia Marsilia. Nava ducea, din ordinul imparatului Napoleon Bonaparte, opere de arta, captura de razboi. Printre ele si "Martirio di san Pietro da Verona”, pentru care, la vremea cand a fost dezvelit, comerciantul olandez Daniel Nys a oferit 18.000 de ducati (suma exorbitanta), dar venetienii nu s-au lasat "pacaliti”. Citez din articolul lui Dorin Oancea: "Vasul francez, cu pretiosul tablou, porneste la drum lung, pentru ca trebuie sa ocoleasca intreaga peninsula italica. Este surprins de o furtuna care matura puntile, iar apa razbate prin chepenguri si uda intreaga incarcatura. Pictura lui Titian zace in apa sarata a marii pana la Marsilia, de unde se indreapta spre Paris. Acolo lada este desfacuta de Haquin, expertul f