Deprecierea leului în raport cu principalele valute va scumpi produsele importate, printre care alimentele şi hainele, şi va creşte preţul excursiilor în străinătate, ceea ce implică o scădere a consumului şi poate avea ca efect noi reduceri de personal în firme, scrie Mediafax.
Indiferent dacă firmele pe care le deţin sunt exportatoare, şi câştigă din deprecierea leului, sau sunt active pe piaţa internă, şi pierd din cauza scăderii monedei naţionale, oamenii de afaceri spun că populaţia este cea care va avea cel mai mult de suferit.
De la începutul anului, leul a scăzut cu 4,5% în raport cu euro, o treime din pierdere fiind înregistrată în ultima săptămână, pe fondul tensiunilor de pe scena politică românească. Dacă la finalul anului trecut, euro era cotat la 4,3197 lei, în şedinţa de vineri rata de referinţă anunţată de BNR a fost de 4,5142 lei/euro, atingând un nou maxim istoric.
"Impactul devalorizării leului în raport cu euro şi dolar va fi unul imediat şi negativ asupra populaţiei. Efectul va fi de reducere a consumului. Mulţi au rate în euro, sau chirii, care cresc, iar banii care le rămân sunt tot mai puţini", a declarat agenţiei Mediafax omul de afaceri de origine libaneză Mohammad Murad, unul dintre cei mai mari hotelieri din România, cu şase hoteluri pe litoral şi două în Bucureşti. Murad mai deţine lanţul de restaurante Spring Time, producătorul de pateuri Mandy şi activează şi pe piaţa imobiliară.
El spune că turismul intern poate câştiga, pentru că excursiile în străinătate devin mai scumpe, iar o parte dintre românii care vroiau să plece vor alege să îşi facă vacanţele în ţară.
"Cel mai mult vor suferi importurile, vor fi creşteri de preţ la produsele importate, dar cel mai important este efectul psihologic asupra oamenilor, care sunt în aşteptare şi renunţă la o parte din cheltuieli. Oamenii politici trebuie să înţe