Șefa ISJ Iași identifică problemele din învățământul liceal: materie densă, nefolositoare, dispariția școlilor profesionale. În opinia sa, Bac-ul diferențiat ar trebui introdus chiar de la anul.
La Iași, procentul promovabilității a fost cu aproape 13 procente mai mare decât în 2011, ceea ce o face pe șefa Inspectoratului Școlar Județean (ISJ), prof. Camelia Gavrilă, să afirme că în acest județ s-a muncit mai mult în ultimul an. „Profesorii au lăsat mai mulți corigenți decât în 2011, pentru că rezultatul Bac-ului pe școală afectau prestigiul fiecărei instituții de învățământ”, a enunțat Camelia Gavrilă primul efect al examenului de anul trecut.
În al doilea rând, circa 800 de absolvenți din județul Iași nu s-au mai prezentat la examenul de Bacalaureat, intrând direct în câmpul muncii, în țară sau în exterior: „Au realizat că n-au șanse să-l treacă și și-au căutat direct loc de muncă”, a explicat șefa ISJ.
Mai există o explicație pentru media scăzută a promovabilității la național, pentru al doilea an consecutiv: „Camerele de luat vederi, seriozitatea organizării au făcut ca în liceele periferice, din afara reședinței de județ, standardul de exigență să-l egaleze pe cel din liceele mai expuse, centrale. Asta a făcut ca elevii mai slab pregătiți să nu mai fie ajutați și media generală să scadă”. Ea consideră că Bacalaureatul a fost recredibilizat și acest lucru poate stimula elevii să învețe mai mult.
La nivel național, Camelia Gavrilă consideră că problema de fond o reprezintă liceele tehnologice, unde una din probele de Bacalaureat este una din Științele exacte: Matematică, Fizică sau Chimie. „Sunt obiecte cu materie grea, obiecte abstracte și care nu le folosesc foarte mult absolvenților din grupurile școlare atunci când își caută locuri de muncă. Această probă trebuie înlocuită cu un obiect tehnic, care să reprezinte pr