Deprecierea leului în raport cu principalele valute va scumpi produsele importate, printre care alimentele şi hainele, şi va creşte preţul excursiilor în străinătate, ceea ce implică o scădere a consumului şi poate avea ca efect noi reduceri de personal în firme. Indiferent dacă firmele pe care le deţin sunt exportatoare şi câştigă din deprecierea leului sau sunt active pe piaţa internă şi pierd din cauza scăderii monedei naţionale, oamenii de afaceri spun că populaţia este cea care va avea cel mai mult de suferit.
Dan Şucu, proprietarul Mobexpert
"Orice fel de devalorizare conduce imediat la scăderea nivelului de trai. Noi suntem balansaţi în ceea ce priveşte piaţa internă şi importurile, dar influenţa va fi asupra clientului. Este posibil ca în timp, însă, să scadă şi vânzările. Aproape toate materiile prime şi semifabricatele din industria mobilei sunt exprimate în euro, la cursul zilei. Cu toţii vedem cel mult o stabilizare a pieţei în următoarele luni şi încercăm să ne menţinem cota, iar acest lucru îl putem face doar prin micşorarea costurilor. Atât timp cât TVA este de 24%, există doar perspectiva ca totul să meargă şi mai rău."
Dragoş Anastasiu (foto stânga), proprietarul Eurolines
"Turismul extern devine din ce în ce mai scump şi mai greu accesibil pentru români. Totodată, şi biletele de autocar şi avion devin mai scumpe. Pentru noi, ca firmă, nu are impact major această devalorizare, dar cetăţeanul pierde. Dar cel mai grav este că semnalul pe care îl transmitem, de volatilitate şi impredictibilitate, este catastrofal pentru investitorii străini."
Mohammad Murad, proprietarul a şase hoteluri pe litoral şi a două în Bucureşti
"Impactul devalorizării leului în raport cu euro şi dolar va fi unul imediat şi negativ asupra populaţiei. Efectul va fi de reducere a consumului. Mulţi au rate