Învăţământul românesc se duce de râpă, iar acest lucru se vede foarte clar din rezultatele de la examenul de bacalaureat din acest an şi de anul trecut. Principala vină pentru această situaţie o au politicienii. De la toate guvernele care s-au perindat în ultimii zece ani pe la conducerea ţării.
În primul rând, s-a hotărât că toţi românii trebuie, obligatoriu, să aibă liceul. De parcă nu ar fi putut lucra în agricultură, la strung sau pe şantier doar cu zece clase şi, eventual, o şcoală profesională. Probabil că această hotărâre are în spate şi nişte motive pur financiare, şi anume crearea unor hoarde de studenţi pentru nenumăratele facultăţi private. Căci, pasul următor a fost crearea unei Românii în care aproape toţi absolvenţii de liceu trebuie să fie studenţi (şi dacă nu prind loc la stat, merg, evident, la particulară), jumătate dintre locuitori trebuie să aibă minim un master şi cel puţin un sfert să fie doctori.
În al doilea rând, s-a decis ca, în învăţământul românesc, să primeze nota. La intrarea la liceu se ţine cont de media din gimnaziu, iar la admiterea la facultate se ţinea cont, până anul trecut, şi de media din timpul liceului. Ce a rezultat? Din clasa a V-a, elevii au ştiut că trebuie să aibă medii mari, dacă se poate chiar maxime, la toate obiectele de studiu. S-a ajuns, vorbesc de cazul Sucevei, ca, în clase întregi, mai bine de jumătate dintre copii să aibă 10 pe linie. Cine a făcut o şcoală cât de cât serioasă ştie ce înseamnă acest lucru. Să fii perfect la toate materiile, semestru de semestru, timp de patru ani. Ar putea exista câteva cazuri, dar zeci de copii în fiecare şcoală, an de an... Cam imposibil, mai ales dacă ne aruncăm fugar un ochi asupra generaţiilor actuale. Cică modelul acesta, cu admiterile în funcţie de note, este luat după nu ştiu ce sistem occidental. Cam aşa s-au implementat multe în ţara noastră. După sisteme