Rezultatele de la examenul de Bacalaureat reflectă o realitate. Elevii au ca "modele" miniştri şi europarlamentari care fac dovada că sunt agramaţi. Subfinanţarea cronică şi programa şcolară învechită sunt alte cauze ale acestui eşec. Declaraţiile au fost făcute la RFI de vicepreşedintele Comisiei de Învăţământ din Camera Deputaţilor, social-democratul Cătălin Croitoru.
La Bacalaureatul din acest an, doar 43%-44% dintre elevi au trecut examenul. Cătălin Croitoru consideră că "sunt nişte rezultate ce reflectă o realitate, o realitate care este rezultatul mai multor situaţii nedorite care se întâmplă în sistemul de învăţământ şi nu de acum, ci de mai bine de 20 de ani. Pe de o parte, în mod evident, elevii sunt din ce în ce mai puţin atraşi de şcoală, din ce în ce mai puţin dispuşi să înveţe şi asta şi în situaţia în care societatea le arată un sistem de valori cu totul răsturnat. Personaje care ajung miniştri, europarlamentari fac dovada că sunt agramaţi, că au trecut prin şcoală ca peştele prin apă. Deci ce poate înţelege un copil: că n-ai nevoie de prea multă carte, ca să ajungi mare şef în stat!".
"Pe de altă parte", continuă Cătălin Croitoru, "o subfinanţare cronică de 21 de ani îşi face efectele în ceea ce priveşte calitatea actului educaţional. Faptul că un absolvent de universitate nu mai este atras să lucreze în învăţământ a condus practic la o contra-selecţie în ceea ce priveşte calitatea celor care servesc în acest moment sistemul. Desigur şi tragerea lor de inimă spre practicarea meseriei la cele mai înalte niveluri are de suferit, datorită umilinţelor la care au fost supuşi în ultimii ani, prin tăierea drastică a veniturilor, nu numai a salariului (...). Cu cât drag se duc şi ei la şcoală, cam cu acelaşi drag cu care merg elevii!".
Elevul ca magnetofon
Cătălin Croitoru critică faptul că programa şcolară este învechit