În timp ce Crin Antonescu ocupa scaunul cald încă al preşedintelui suspendat Traian Băsescu, Curtea Constituţională, întrunită în şedinţă pentru a doua zi consecutiv, stabilea cu câte voturi îl poate trimite poporul, pe şeful statului, la plimbare. Iar veştile pentru noua putere, care se străduise să transforme demiterea preşedintelui de către alegători într-o simplă formalitate, nu au fost deloc bune. Căci între jumătate plus unul din câţi se prezintă la urne - cum ar fi dorit guvernanţii - şi jumătate plus unu din majoritatea cetăţenilor înscrişi pe listele electorale este o diferenţă de milioane de voturi, pe care USL le-ar putea mobiliza foarte greu, în această lună fierbinte.
Decizia judecătorilor cu privire la modificările aduse Legii referendumului reprezintă o nouă lovitură dată alianţei de guvernământ, după ce Curtea Constituţională îşi luase înapoi, cu o seară înainte, competenţa de a se pronunţa asupra hotărârilor Parlamentului, scoasă de USL din Legea de organizare şi funcţionare a CCR. Fiecare dintre aceste două legi a fost amendată de uselişti printr-o pereche de acte normative: iniţiativă legislativă/lege plus ordonanţă de urgenţă. Aceasta din urmă dublează, practic, prevederile celei dintâi şi are rolul de a-i permite guvernului să îşi urmeze planurile, chiar dacă legea este declarată neconstituţională. Astfel, limitarea atribuţiilor CCR operată prin lege de majoritatea uselistă este neconstituţională, dar în vigoare încă se află ordonanţa de urgenţă cu acelaşi conţinut, pe care guvernul nu a anunţat că o va retrage, iar Avocatul Poporului - funcţie preluată, interimar, după demiterea titularului, de către fostul pesedist Valer Dorneanu - nu se grăbeşte să o atace. Iniţiativa legislativă de modificare a Legii referendumului a fost declarată constituţională, în măsura în care asigură participarea a jumătate plus unul din cetăţenii înscrişi pe