În pofida sancţiunilor dure impuse de mai mulţi ani Iranului din cauza programului nuclear, vânzările de produse Apple pe această piaţă sunt în creştere puternică, numai în capitala Teheran fiind active circa 100 de magazine care comercializează deschis produse ale gigantului IT american.
Noile iPad-uri, iPhone-uri, iPod-uri, laptopuri şi PC-uri au în foarte multe cazuri preţuri doar uşor mai mari decât cele din Statele Unite şi mai mici decât în Europa, potrivit CNBC.
"Afacerile au avut o creştere explozivă în ultimii trei ani", a declarat Majid Tavassoli, proprietarul magazinului RadanMac din Teheran. Firma, care asigură şi service, distribuie produse Apple încă din 1995, iar printre clienţi s-au numărat banca centrală a Iranului, posturi ale televiziunii de stat şi publicaţii locale.
Dezvoltarea afacerilor cu produse Apple în Iran subliniază limitele sancţiunilor economice impuse de SUA şi alte ţări. Sancţiunile ar trebui să descurajeze programul nuclear al Iranului, despre care oficialii de la Teheran afirmă că este paşnic, în timp ce ţările occidentale suspectează că are obiective militare. Companiilor americane le este interzis să vândă bunuri sau servicii în Iran fără o autorizaţie specială.
În timp ce sancţiunile s-au concentrat asupra industriei petroliere şi bancare din Iran, precum şi asupra companiilor şi persoanelor asociate cu programul nuclear, produsele de consum şi echipamentele IT din SUA se află într-o cu totul altă situaţie. Chiar dacă sunt interzise, descurcăreţii comercianţi iranieni continuă să le importe folosind canale comerciale alternative din Orientul Mijlociu şi chiar din regiuni mai îndepărtate.
În timp ce la un moment dat iPhone-urile şi iPad-urile erau rare şi foarte căutate în Iran, în prezent reprezintă ceva normal pentru cei care şi le permit.
Unul dintre competitorii mai mici ai RadanMac se