Piaţa auto românească pe primul semestru din 2012 prefigurează cel mai slab an din ultimii 12, susţine Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).
„În 2001 se vindeau pe piaţa românească puţin peste 92.000 de autovehicule, din care circa 72.000 autoturisme. Datele de vânzări înregistrate la jumătatea lui 2012 justifică pe deplin posibilitatea ca în acest an să avem un volum similar cu cel de acum 11 ani. Astfel, pe primele şase luni din 2012 au fost vândute circa 36.000 de autoturisme si aproximativ 7.000 de vehicule comerciale şi microbuze, aceste volume ducând piaţa auto, pe ansamblul său, la un -16% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut”, se afirmă într-o analiză a APIA publicată vineri.
În schimb a fost înregistrată o creştere puternică a intrărilor de autovehicule rulate, care sunt de circa 2,5 ori mai mari decâte cele noi, în condiţiile în care pieţele mature ale Europei consemnează în medie un raport invers: un autoturism rulat la fiecare trei autoturisme noi, înregistrând un plus de 66% faţă de primele şase luni ale lui 2011. Numai 25% dintre aceste vehicule rulate au sub cinci ani vechime.
În luna iunie, producţia naţională s-a cifrat la 22.462 autovehicule, cu 30% mai puţin decât în luna precedentă, pe semestrul I fiind o scădere totală de 7,4% (164.590 unităţi). Scăderea înregistrată la autoturisme a fost de 5,5%, mult mai importantă fiind cea a vehiculelor comerciale uşoare, de 30,7%, determinată de absenţa în 2012 a producţiei modelului Transit Connect pe care îl realiza Ford anul trecut.
În condiţiile unei cereri interne, în continuare extrem de reduse, 93% din producţia din aceste prime şase luni a fost exportată. Exportul a scăzut cu 1,5% faţă de aceeaşi perioadă din 2011, pe un volum total de 153.108 unităţi. Cel mai căutat model la export în luna iunie a fost în continuare Dacia Duster, 10.108 uni