Recenta propunere a Guvernului de introducere a măsurii privind plata TVA la momentul încasării facturii este văzută cu ochi buni de mediul de afaceri, întrucât va conduce la eliminarea creditării cu dobândă zero a statului, pe perioada de la emiterea facturii şi încasarea ei. Pe de altă parte, firmele vor avea nişte costuri de implementare din evidenţa separată pe facturile emise şi cele încasate.
“Măsura este benefică pentru mediul de afaceri, aplicându-se însă doar IMM-urilor care realizează o cifră de afaceri anuală de 500.000 de euro”, spune Dragoş Nicolae, Tax Manager Accace România.
Beneficiul vine din faptul că plata TVA la încasarea facturii este o cerință solicitată în trecut chiar de mediul de afaceri, întrucât ar permite o îmbunătățire și o previzionare mai corectă a lichidităților firmelor.
La momentul actual, firmele creditează statul până la încasarea facturilor emise, existând un decalaj între colectarea TVA de către stat (la o lună) și încasarea facturilor de la furnizori (poate dura 3-4 luni și chiar mai mult uneori).
Ce costuri suplimentare vor avea firmele
În ceea ce privește contribuabilii, măsura va necesita din partea lor un efort și eventual costuri administrative suplimentare, întrucât va apărea necesitatea unei evidențe separate a facturilor emise respective încasate care vor trebui comparate lunar sau trimestrial; cu toate acestea, raportul costuri/beneficii este în favoarea măsurii.
Măsura vine pe fondul modificărilor Directivei TVA, care intră în vigoare de la 1 ianuarie 2013 și care trebuie până atunci implementate și de către Statele Membre; una dintre aceste modificări se referă tocmai la posibilitatea Statelor Membre de a implementa, opțional, amânarea plății TVA până la încasarea facturii, în anumite condiții.
Măsură benefică, dar prea în pripă