Actorul nu este de acord cu tinerii care se prezintă cu diplome de facultăţi private.
Victor Rebengiuc a încheiat, în aceste zile, filmările la lungmetrajul "Câinele japonez", în care are rolul unui bătrân tată, rămas fără casă, dar cu teren.
Acţiunea se petrece într-un sat, despre care actorul spune că e "căzut în destrămare".
Evz: Ce v-a atras la scenariul filmului "Câinele japonez"?
Victor Rebengiuc: Propunerea de a juca rolul principal. Atât. E un personaj ca oricare altul, un om trecut prin necazuri, bătut de ape, cu probleme familiale. Nu avea nimic special. Era un om ca toţi oamenii, cu suficiente probleme, aşa cum avem cu toţii în ziua de astăzi.
Care e ultimul personaj pentru care aţi simţit un interes deosebit?
Se întâmpla mai demult. A fost tatăl din "Şase personaje în căutarea unui autor", piesa lui Pirandello. Ăla era un personaj cu totul special, care m-a solicitat foarte mult, din toate punctele de vedere. Piesa este absolut genială. Şi un personaj fictiv care îşi cere dreptul la viaţă... Ce poate fi mai frumos decât aşa ceva?
Cum vi se pare situaţia de acum, în care trei sferturi din ţară pică bacalaureatul?
Mi se pare normal. Ei aşa au fost învăţaţi. E, de mai multă vreme, ideea de a obţine diferite lucruri pe şpagă şi oamenii nu mai socotesc necesar să înveţe. Înfiinţarea atâtor facultăţi particulare, care creează absolvenţi licenţiaţi pe bază de taxe, de bani plătiţi, te fac să nu mai înveţi pentru ceva. Te duci şi cumperi.
Dacă se continuă pe acest drum, cultura o să dispară.
Da. E sărăcie, profesorii sunt prost plătiţi şi acceptă o mică atenţie pentru a-i creşte cuiva o notă. Nu avem ce să facem. Conştiinţa trece prin burtă. Nu au ce mânca, ce să le dea copiilor, chit că sunt profesori. Oamenii sunt ispitiţi. Poate că cei mai mulţi nu cer. Am fost şi eu părinte şi nu am vrut să particip la idee