Primul “velociped” din istoria Romaniei a circulat între Podul Mogoşoaiei şi cel al Tîrgului de Afară, în Bucureştiul anului 1815. O vieneză făcea, atunci, “şease” curse: trei “ducătoare” şi trei “viitoare”
Un plod lipeşte afişul cu clei. E primul “anunciu” publicitar din istoria Bucurescilor! Lumea se buluceşte. “Cu învoirea ocîrmuirii, duminică, 28 noiembrie, după poftire are Veosipeta Karolina Pankert în cea de pe urmă cinste a se arăta iarăşi într-o Fugă mare cu prinsoare de la strada Podul Mogoşoaii pînă în strada Tîrgului de Afară, pă marginea oraşului; adică de şease ori; trei în ducătoare şi trei în viitoare! Forma îmbrăcăminţii: tirol. Dacă din privitori va pofti să se prinză ca să se întreacă cu Madam, să poftească la Hanu lui Manuc No.56. Privitorii au să plătească cîte un sfanţ: Nobleţea, după voinţă. Începutul va fi la 10 ceasuri turceşti după prînz”…
Nu fulguieşte, da-i răcoare. Urbea s-a adunat spre a vedea minunea. Doctorul Caracaş, părintele spitalului Filantropia; uite-l şi pe Nichifor Hagi Ion Mustacov, patronul fabricii de paste făinoase din Dealul Vacăreştilor; Vardalah, care demisionase de la conducerea academiei greceşti de la Sf. Sava, e şi el, cu familia! Nu mai vorbim de Manea, staroste de cavafi.
“Podu’ Mogoşoaiei” e Calea Victoriei de azi, “Tîrgul de Afară”, undeva la capăt de Calea Moşilor. 1815. Da, da, 1815!
Poalele-i sînt legate cu elastic!
Veosipeta Karolina apare!!! Oauuu!!! Are vreo 30, poate 35 de ani, vine din Viena. Călăreşte ceva nemaivăzut: roţile-s la fel, din lemn, încinse cu dungi de fier, şaua-i lipita de ghidon (!!!), ea stă undeva deasupra. Se hurducăie, se împotmoleşte, dar merge singură! De fapt, ajutată de picioare, care stau pe pămînt. Aieptează, adică-şi ia un fel de avînt, cu putere! Merge aşa cîţiva metri, din inerţie, apoi, cînd cu stîngul, cînd cu dreptul, împinge în n