Termenele foarte lungi de încasare a facturilor în domeniul turismului pune operatorii turistici de orice categorie în imposibilitatea de a-şi asigura cash-flow-ul şi chiar în incapacitate de plată datorită obligaţiei de a achita TVA-ul la emiterea şi nu la încasarea facturii, se arată într-un comunicat al Federaţiei Patronatelor din Turism şi Servicii (FPTS)
Federaţia Patronatelor din Turism şi Servicii solicită de aceea Guvernului o decizie urgentă de modificare a sistemului fiscal în sensul efectuării plăţii TVA la încasarea facturii, în aşa fel încât să nu blocăm operatorii din turism (hoteluri, agenţii, tur operatori) din cauza obligativităţii de a plăti statului taxa pe valoare adăugată înainte de a încasa banii pentru serviciul respectiv. În plus, operatorii din turism trebui să îşi asigure finanţarea şi pentru îndeplinirea serviciilor facturate (ceea ce presupune angajaţi, cumpărare de marfă, plata de utilităţi). Adăugarea la aceste plăţi a unui TVA nejustificat de vreme ce factura nu a fost încasată face activitatea din turism deosebit de dificilă şi riscantă.
Un hotel care organizează un eveniment emite factura dupa ce clienţii părăsesc locaţia, TVA-ul devenind exigibil în momentul emiterii facturii. În cazul în care clientul nu achită la termen factura emisă, hotelierul se află în faţa unei duble probleme: pe de-o parte, este nevoit să îşi achite facturile furnizorilor, cu aceştia putând măcar negocia amiabil o întârziere, pe de altă parte trebuie să achite TVA-ul datorat la Bugetul de Stat. În relaţia cu ANAF nu îşi poate negocia niciun fel de întârziere, riscând în cazul neefectuării plăţii la termen să rămână cu conturile blocate. În acelaşi timp, agenţiile de turism şi tour operatorii emit facturile către turişti în momentul în care aceştia efectuează rezervarea, însă turistul achită doar un avans.
De foarte multe ori, distanţa d