"Unde pot suna dacă îmi dispare copilul", "cine mă poate ajuta în caz de urgenţă medicală", "ce avantaje oferă cardul european de sănătate" sunt doar câteva dintre întrebările la care răspunde un ghid de călătorie publicat de Reprezentanţa din România a Comisiei Europene.
Cine mă poate ajuta în caz de urgenţă medicală?
Cei care intenţionează să călătorească în UE, Islanda, Liechtenstein, Norvegia sau Elveţia sunt sfătuiţi să nu-şi uite acasă cardul european de asigurări sociale de sănătate (CEASS). Cardul – care este eliberat gratuit de către sistemul naţional de asigurări de sănătate - garantează accesul la îngrijiri medicale de urgenţă în aceleaşi condiţii şi cu aceleaşi costuri - tratamentul putând fi gratuit în anumite ţări - valabile pentru persoanele asigurate din ţara respectivă.
Un ghid practic privind modul de utilizare a cardului în cele 27 de ţări ale UE, în Islanda, Liechtenstein, Norvegia şi Elveţia este în prezent disponibil ca aplicaţie pentru telefoane inteligente (smartphones).
Unde să sun în caz de urgenţă?
112 este numărul european unic pentru apeluri de urgenţă, disponibil oriunde în UE, de pe telefoane fixe şi mobile, gratuit. 112 pune apelantul în legătură cu serviciile de urgenţă competente (poliţia locală, serviciul de pompieri sau serviciile medicale) şi este disponibil 24 de ore din 24.
112 este acum operaţional în toate statele membre ale UE, pe lângă numerele pentru apeluri de urgenţă existente la nivel naţional (precum 999 sau 110). Danemarca, Finlanda, Malta, Ţările de Jos, Portugalia, România şi Suedia au decis ca numărul 112 să devină unicul sau principalul lor număr naţional pentru apeluri de urgenţă. 112 poate fi apelat şi în câteva ţări din afara UE, precum Croaţia, Muntenegru şi Turcia.
Călătoresc în afara Europei, dar ţara mea nu are ambasadă sau consulat la destinaţie. Pe cine ar tr