BBC News Onlinea publicat un articol despre "Cum să câştigi un referendum". Materialul conţine mai multe recomandări de la câştigători sau învinşi în diferite referendumuri din Marea Britanie, ce pot fi aplicate în orice campanie pentru o astfel de consultare populară.
Spre deosebire de alegerile generale, referendumurile sunt o luptă pe viaţă şi pe moarte între două părţi care ar putea să nu se mai întâlnească vreodată la urne, scrie jurnalistul Brian Wheeler. În cazul referendumurilor nu se poate vorbi despre o coaliţie confortabilă sau un compromis, întrucât câştigătorul ia tot. Deşi fiecare campanie este diferită, sunt câţiva factori pe care toate le au în comun, scrie Wheeler. Materialul a fost realizat în perspectiva organizării, în Marea Britanie, a unui referendum pe tema relaţiei ţării cu UE, a reformei Camerei Lorzilor sau a independenţei Scoţiei.
Tinerii strategi din spatele campaniei din 2004 de blocare a planurilor lui John Prescott de a înfiinţa o adunare regională în North-East şi-au găsit inspiraţia în filmele de război şi în particular în filmul "Patton" al lui George C. Scott. Strategii au decis că nu este suficient doar să îţi aperi teritoriul, ci trebuie să mergi mai departe şi să îţi destabilizezi inamicul. Nimic nu este suficient pentru a exploata slăbiciunea celeilalte părţi.
"Adevăratul truc este să ataci punctele lor puternice şi să câştigi, pentru că atunci oponentul nu va mai avea cu ce să riposteze, până în punctul în care poţi să îl faci tăvălug", scrie William Norton, fostul strateg al campaniei de respingere a referendumului din North East.
Un alt factor important constă în cunoaşterea adversarului. "Trebuie să fii foarte realist în privinţa celor cu care te confrunţi", este de părere Katie Ghose, director de campanie în cadrul referendumului provind votul alternativ (AV) din M