Schiţe şi nuvele aproape... futuriste nu e doar încă una dintre zecile şi zecile de ediţii Urmuz care au văzut lumina tiparului până în prezent (mai multe, poate, decât numărul paginilor urmuziene care s-au păstrat), ci de prima ediţie critică a bizarului autor transformat în mit avangardist autohton.
Meritorie, dar (până în prezent) puţin comentată e recenta iniţiativă a Editurii Tracus Arte de a scoate pe piaţă o nouă colecţie – „Biblioteca avangardei“ –, coordonată de principalul nostru specialist în materie, profesorul Ion Pop. Cu atât mai mult cu cât ea nu s-a limitat, până acum, la reeditări aşa-zicând muzeale, ci a propus câteva veritabile noutăţi în materie. Este cazul ineditului Epistolar avangardist (scrisori primite de Geo Bogza de la prieteni avangardişti precum Stephan Roll, Saşa Pană, Mary-Ange Pană, Ilarie Voronca, Colomba Voronca, grupul „Alge“), îngrijit de Mădălina Lascu, ce „recidivează“ după dosarul epistolar M. Blecher mai puţin cunoscut (2000, unde tânărul Bogza era „andrisantul“ privilegiat al lui M. Blecher). E vorba, de asemenea, de nu mai puţin ineditul volum de Prezentări al lui Saşa Pană, cuprinzând recenzii şi „prezentări“ literare interbelice ale acestuia despre diverşi comilitoni. Şi, nu în ultimul rând, de noua ediţie a textelor lui Urmuz, asupra căreia mă voi opri în cele ce urmează.
Nu e doar încă una dintre zecile şi zecile de ediţii Urmuz care au văzut lumina tiparului până în prezent (mai multe, poate, decât numărul paginilor urmuziene care s-au păstrat), ci de prima ediţie critică a bizarului autor transformat în mit avangardist autohton. Ea i se datorează, într-o măsură esenţială, traducătorului şi anticarului vienez Domenico Jacono care, aflat în cadrul unui program bursier al ICR pentru traducători străini de literatură română, a descoperit la Biblioteca Academiei Române, pe urmele uno