Laboratorul de noapte de la Bulandra
Sală de pictură a fost, ni s-a spus, spaţiul în care acum, în miez de vară, înainte de vacanţă, a fost inaugurat Laboratorul de noapte al Teatrului Bulandra. Un loc, s-o spunem de la început, minunat, cât trebuie de mare, ca suprafaţă, dar având o elansare generoasă pe verticală şi câteva accesorii arhitecturale (scări, uşi) foarte ofertante pentru scenografia spectacolelor ce vor avea loc aici. Cum era caniculă, ne-am temut că o să murim de cald în acel pod de la etajul doi, unde se ajunge traversând culoarele de la cabinele Sălii Liviu Ciulei (fostă Izvor), dar, ce să vezi?, aerul condiţionat era instalat civilizat, aşa încât am zis în minte un prim bravo! directorului Ducu Darie, care mai conduce şi Uniunea Teatrelor Europene, de unde se vede că preia numai obiceiuri bune.
Debutul acestui proiect generos, adresat mai ales tinerilor, dar şi altor vârste, în funcţie de tinereţea şi originalitatea ideilor, a fost cu un spectacol al primului grup de temerari, intitulat Arlechino moare?. Un text inedit descoperit în opera lui Nikolai Evreinov, adaptat de Oana Turbatu, care a devenit un excelent pretext pentru un exerciţiu profesional inedit (conceptul aparţine actriţei Antoaneta Cojocaru). Prima surpriză e textul şi trimiterile la figura lui Evreinov, reprezentant uitat al avangardei ruse de la începutul secolului XX. Cum afişul program nu dă nici o informaţie despre autor şi piesă (ar fi trebuit!), ne facem datoria noi. Născut în 1979 şi mort în 1953, regizorul şi dramaturgul Nikolai Nikolaievici Evreinov e asociat simbolismului rus. Din biografia oarecum excentrică a artistului se reţin mai întâi originea sa aleasă (avea mamă franţuzoaică), faptul că a fost clovn într-un circ în adolescenţă, că a montat peste 100 de piese, dintre care 40 ale lui, că la Petersburg a avut-o în distribuţi