Daniel Cristea-Enache: Riscul unei perspective „prezenteiste“ nu cred că poate fi evitat întru totul. Mi-l asum. Oricâte eforturi aş face în direcţia obiectivării, ca şi în cealaltă, a empatizării, probabil că rămâne întotdeauna un rest, o distanţă între ceea ce cred eu despre o epocă, ce îmi închipui că s-a întâmplat în anii ei – şi ceea ce s-a întâmplat efectiv. Suferinţele războiului, ale oricărui război, îmi rămân cumva străine, abstracte, venite pe diferite filiere documentare, dar nu dintr-o memorie a cărnii. La fel se întâmplă cu anii Gulagului, cu cei ai Holocaustului, cu acea teroare istorică pe care nu mi-o pot reprezenta în toată grozăvia ei.
De aceea, pe cât vreau să aflu, pe atât mă feresc să judec post-festum, să vin cu verdicte asupra comportamentului unor intelectuali aflaţi „sub vremi“. E extrem de comod să judeci dintr-un fotoliu confortabil ceea ce, pentru un altul, însemna o situaţie fără ieşire şi o alternativă teribilă...
|mi e destul de limpede că, prin coordonatele etice, psihologice, morale, sociale, culturale şi, nu în ultimul rând, etnice, nu puteaţi fi alături de adepţii „soluţiei finale“, ci numai şi numai împotriva lor. |nseşi democraţiile occidentale făcuseră opţiunea, alegând răul mai mic (pe Stalin) împotriva răului mai mare (Hitler). Că, apoi, Stalin şi-a luat „revanşa“, la modul oribil-totalitar, e la fel de adevărat.
Vom ajunge nu peste multă vreme la acea epocă a „dezmeticirii“ dvs., a ieşirii din proiecţiile utopice şi a contactului dur cu realitatea socialismului real, înşurubată cu forţa în România „burghezo-moşierească“. Până atunci însă, vă propun să ne întoarcem pe firul biografic, mergând spre figurile centrale din universul familiei (mama, tatăl) şi spre rădăcinile generaţiei precedente, a bunicilor. Aţi aruncat deja câteva flash-uri spre scene şi episoade din copil