Abandonul şcolar este o problemă care preocupă factorii educaţionali în fiecare an şcolar, fiind o preocupare permanentă a acestora. Momentele în care copiii se retrag de la şcoală şi abandonează nu sunt neapărat la începutul sau la sfârşitul anului şcolar.
Cauzele care conduc la acest fenomen pot să survină şi pe parcursul anului şcolar. Cel mai mare grad de abandon se regăseşte în mediul rural, ciclul liceal. Cauzele abandonului sunt diverse: sociale, nivelul educativ scăzut al părinţilor, care duce la o slabă motivare a copilului pentru parcurgerea completă a ciclurilor şcolare, dezinteresul părinţilor pentru situaţia copiilor, elevi cu cerinţe speciale, elevi romi, cu căsătorii la vârste fragede, copii ai căror părinţi sunt plecaţi în străinătate, copii care îşi părăsesc familia.
La cererea Ministerului Educaţiei, Inspectoratul Şcolar Judeţean Mureş a întocmit recent o situaţie referitoare la elevii aflaţi în situaţie de abandon, urmărind datele preluate în patru ani şcolari, începând din anul 2008 – 2009. “Am dorit să facem o situaţie comparativă între aceşti patru ani şcolari, pe nivele de învăţământ: preşcolar, primar, gimnazial şi cel liceal, ciclul inferior. Putem astfel vorbi de abandon şcolar în ceea ce priveşte parcurgerea învăţământului obligatoriu”, a declarat Felicia Stela Ionescu, inspector şcolar pentru educaţie permanentă. Studiul relevă un total de 3108 cazuri de abandon la nivelul celor patru ani. Cifra totală pe fiecare an se situează în jurul a 750 de cazuri, în fiecare an. Cifrele sunt mai ridicate în ceea ce priveşte anul 2008 – 2009 şi 2010 – 2011, situându-se la 798 şi, respectiv, 790 de cazuri. În 2011 – 2012, există 755 şi 765 înregistraţi la încheierea anului şcolar.
O situaţie interesantă reiese dacă urmărim cazurile de abandon, luând în considerare ciclurile şcolare. În învăţământu