Industria media şi a divertismentului din România va reveni în acest an la nivelul dinainte crizei. Principalul motor este internetul, dar creşteri vor fi înregistrate şi de alte canale media, potrivit unui raport PwC.
După o scădere de trei ani, industria media şi a divertismentului din România va înregistra evoluţii pozitive în acest an, iar valoarea totală nominală a pieţei va reveni la nivelurile de dinaintea crizei, potrivit raportului PwC Entertainment and Media Outlook. Piaţa locală va creşte de la 2,7 miliarde de dolari în 2012 la 3,4 miliarde în 2016, o rată medie de creştere anuală de 5,3%. Totuşi, în termeni reali, luând în considerare rata inflaţiei (estimată la o medie anuală de 3,3% de-a lungul perioadei analizate, 2012-2016), sectorul media şi al divertismentului din România va înregistra o creştere medie anuală reală de doar 2%.
Cea mai mare parte a creşterii va veni din segmentul accesului la internet - rata medie anuală de creştere fiind estimată la 9,3% în termeni nominali, în vreme ce veniturile din publicitate vor înregistra o creştere moderată de 4,8%, rată medie anuală de creştere până în 2016.
În schimb, cheltuielile consumatorilor finali de produse media vor înregistra o evoluţie real negativă, potrivit estimărilor PwC, creşterea nominală medie anuală fiind de 1,7%, sub rata estimată a inflaţiei.
România, pe locul trei în regiune
Deşi noile estimări indică o diminuare a ritmului de creştere a industriei media şi divertismentului din România, piaţa locală rămâne a treia cea mai dinamică din Europa Centrală şi de Est, după cea a Rusiei (cu un ritm mediu anual de creştere de 10,1%) şi a Turciei (9,8%), devansând însă Ungaria (5,1%), Polonia (4,9%) şi Republica Cehă (4,8%).
La nivel global, cheltuielile de publicitate în format digital au crescut cu 17,6% în 2011, faţă de o creştere de doar 0,6% a cheltuie