România are o evoluţie bună pe piaţa muncii şi deocamdată, a reuşit să rămână puţin afectată de criza financiară europeană, arată studiul GfK despre Climatul European de Consum.
Totuşi, notează experţii GfK, că deşi previziunile privind creşterea economică sunt mai puțin optimiste, acestea se menţin la un nivel relativ ridicat. Conform Băncii Mondiale, economia României va creşte anul acesta cu 1,2 %. Acest lucru este demonstrat şi de creşterea accentuată, în ultimele câteva luni, a aşteptărilor consumatorilor privind starea economiei.
Aceste aşteptări pozitive sunt influenţate în primul rând de rezultatele
alegerilor locale, notează studiul. Optimismul privind situaţia economică este reflectat şi pe piaţa muncii.România se numără printre ţările cu cele mai mici rate ale şomajului din Europa.
Cu toate că datele de bază sunt deocamdată bune, consumatorii români sunt totuşi atenţi când vine vorba să cheltuiască bani. Dorinţa de a face cumpărături majore a crescut în ultimele câteva luni, dar rămâne totuşi la un nivel foarte redus.
"Razele de speranţă"ale Europei
Reescaladarea crizei financiare a luat prin surprindere aproape toate economiile europene. Portugalia şi România oferă însă o rază de speranţă. Perspectiva redresării economice a fost considerată cel mai puţin probabilă de consumatorii din Italia (-60,2 puncte) şi Cehia (-57,1 puncte). Cele mai ridicate valori s-au înregistrat în Franţa (-8,2 puncte), România (-2,6 puncte) şi Germania (3,0 puncte). Media în Uniunea Europeană se situează la -35 puncte. În SUA indicatorul se află la 21,2 puncte.
În ciuda reescaladării crizei financiare europene, aşteptările privind starea
economiei în România au continuat să îşi revină. Deşi indicatorul se situa la
-26,2 puncte în martie, acesta a urcat la -2,6 puncte în iunie, ajungând astfel la cea mai ridica