Nivelul de cunostinte financiare al consumatorilor romani s-a redus, in decursul ultimelor 18 luni. De asemenea, o pondere de 88% dintre respondentii unui studiu realizat de ING se incadreaza in 2012 in profilele “incepator” si “nestiutor”, cu 11% mai mult fata de 2010.
Asadar, rezultatele cercetarii arata ca, in decursul ultimelor 18 luni, nivelul de cunostinte financiare al consumatorilor romani s-a redus: 88% dintre respondenti se incadreaza in 2012 in profilele “incepator” si “nestiutor”, cu 11% mai mult fata de 2010. O evolutie similara se regaseste, de altfel, la nivelul tuturor tarilor analizate, in medie 86% dintre respondentii din cele 10 tari europene incadrandu-se in aceste doua profile (cu 6% mai multi fata de 2010).
Studiul a fost realizat in zece tari din Europa: Bulgaria, Cehia, Grecia, Olanda, Polonia, Romania, Slovacia, Spania, Turcia si Ungaria. Lansat la sfarsitul anului 2010, ca instrument de masurare a cunostintelor si abilitatilor financiare, “FQ test” include in editia curenta o componenta noua privind personalitatea financiara a consumatorilor.
De asemenea, evaluarea abilitatilor financiare s-a realizat pe baza unui test cu 13 intrebari, axate pe patru directii: viitorul financiar, aspecte financiare legate de gospodarie, economisire si investitii. In functie de numarul raspunsurilor corecte, respondentii sunt incadrati in patru profile de cunostinte privind finantele personale: nestiutor (0-4 raspunsuri corecte); incepator (5-8 raspunsuri corecte); mediu (9-11 raspunsuri corecte); avansat (12-13 raspunsuri corecte).
In randul consumatorilor romani, procentul celor care demonstreaza un nivel foarte de redus de intelegere a problematicilor legate de bani - profilul “nestiutor - aproape s-a triplat, de la 8% in 2010 la 21% in prezent. In acelasi timp, categoria consumatorilor romani care inteleg elementele de baza le