Un grup de români a reuşit să ducă educaţia nonformală în ţara cu unul dintre cele mai rigide sisteme de învăţământ din lume, petrecând o lună întreagă imersat într-o cultură greu de înţeles.
Tinerii care, în mod obişnuit, nu au prea multe oportunităţi (fie pentru că locuiesc în zone rurale, au probleme economice, provin din familii dezorganizate sau au diferite dizabilităţi), au şansa să facă un lucru important cu viaţa lor implicându-se în programe de voluntariat. Serviciul European de Voluntariat (SEV) este un astfel de program şi de el au profitat cei 11 tineri care au mers la începutul lunii mai în China. Misiunea lor? Să aplice metode de educaţie nonformală care să depăşească bariera de limbă. Prin educaţia nonformală înţelegem orice experienţă de învăţare în afara clasei.
Au mers în trei organizaţii din oraşul Guangzhou (o metropolă cu 13 milioane de locuitori), în sud-estul Chinei. Două dintre ele erau centre comunitare şi ofereau programe după şcoală pentru copii şi activităţi de timp liber pentru bătrâni, iar al treilea era un club pentru copiii cu nevoi speciale.
„Ce-am văzut acolo, mai văzusem doar în filmele româneşti cu primari comunişti", povesteşte voluntarul Cosmin Catană (31 de ani, din Bucureşti), despre primul contact cu reprezentanţii unuia dintre centrele în care urmau să lucreze. „Comunicarea a fost foarte formală. S-a pus accentul pe titluri, pe ierarhii. Or, noi mersesem acolo să facem educaţie nonformală! Ne-au întrebat şi dacă avem vreo legătură cu religia sau politica şi a trebuit să-i asigurăm că nu facem niciun fel de propagandă."
Port tradiţional în oraşul Feng Huang, în centrul Chinei
Dintre toţi voluntarii, Cosmin era cel mai în vârstă şi cu cea mai mare experienţă. Şi-a început „cariera" de voluntar pe când era în liceu, iar ulterior a ajuns să lucreze în diverse ONG-uri. A a