Hotelurile din România sunt pe penultimul loc în Europa după gradul de ocupare în timpul verii, iar ţara noastră deţine detaşat ultima poziţie în clasamentul privind ponderea străinilor în totalul turiştilor, cauzele fiind fluxul slab de turişti de afaceri, imaginea externă proastă, tarifele mari şi evaziunea
Ponderea mică a străinilor în numărul total de turişti şi gradul slab de ocupare reflectă clar imaginea României în străinătate. Suntem mult în urmă în ceea ce priveşte imaginea externă chiar şi comparativ cu Bulgaria, faţă de care nu suntem departe ca servicii. Sectorul privat s-a mişcat, a mai investit, dar statul a rămas în urmă, ocupat cu altele, potrivit lui Mohammad Murad, preşedintele Federaţiei Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR) şi unul dintre cei mai mari hotelieri la nivel naţional.
El spune că România nu este cunoscută în lume, iar puţinul pe care îl ştiu străinii este negativ. Potrivit lui Murad, imaginea externă a României este zero.
„Noi putem face oferte şi de un leu camera în străinătate, că tot nu se vând. Străinii nu ştiu ce găsesc aici, cum sunt drumurile sau serviciile, cum şi cu ce ajungi dintr-un loc în altul. Cam 80% dintre străinii care vin aici sunt plăcut impresionaţi, pentru că se aşteaptă să găsească ceva foarte rău. Hotelurile de patru stele de la noi, de exemplu, sunt de multe ori peste cele similare din ţările din jur. La părţile comune este însă de lucrat, pentru că zona comună este mult în urmă, din cauza divergenţelor dintre diverse autorităţi“, a afirmat Murad.
Totodată, în România nu există un cadru economic stabil care să atragă investitorii străini, astfel încât hotelurile din oraşe să fie mai pline şi în perioada verii. Potrivit datelor Eurostat, în perioada iunie-septembrie a anului trecut, gradul de ocupare al unităţilor de cazare din România a fost de 32,9%, iar singura ţară europeană care