Fiţi cu ochii în patru când vă cumpăraţi ochelari de vedere! Cei contrafăcuţi reprezintă aproape 45% din totalul pieţei de optică din România.
O ştire de acum câteva zile a trecut practic neobservată: 11 milioane de români poartă rame sau lentile de contact pentru corecţia vederii - arată o nouă statistică a Ministerului Sănătăţii -, iar 40%-45% din ochelarii vânduţi pe piaţa românească sunt cumpăraţi „de-a gata“ de la piaţă sau din hipermarketuri. Trecând de îngrijorarea autorităţilor medicale cu privire la fenomen – „orbiţi“ de sărăcie, românii îşi distrug vederea cu ochelari contrafăcuţi -, şi schimbând registrul, „businessul «optică medicală» a fost şi este încă un domeniu în care regulile retailului nu funcţionează“, afirmă Mircea Tătar Moisescu, preşedintele Patronatului Optica. Explicaţia: de când cu criza, vânzările se concentrează asupra produselor din partea de jos a pieţei, unde se înregistrează în mod tradiţional şi cel mai mult comerţ la negru. „Toţi am suferit în ultimii trei ani (...) am înregistrat scăderi semnificative ale cifrelor de afaceri, de aproximativ 25%-35%“, e mai exact Tătar Moisescu.
În plus, „am observat o creştere a fenomenului de «optică mobilă», adică aşa-zişi specialişti se deplasează la sediile diferitelor instituţii şi societăţi comerciale pentru a face consultaţii, spun ei, gratuite, urmate de vânzarea mai mult obligatorie de ochelari. Asta e o altă latură a comerţului la negru (...) Produsele vândute sunt de foarte proastă calitate şi au adaosuri de 1000%“, atrage atenţia preşedintele Patronatului Optica. În loc de notă de subsol: piaţa opticii medicale, estimată la 100 - 130 de milioane de euro, este împărţită între câteva reţele mari de magazine specializate (Optiblu, Optiplaza, Opticris, Optinova) şi peste 1.000 de firme mici, care deţin una-două unităţi.
Semnul declanşării cursei de consolidare
Pr