Legea intrată în vigoare în ianuarie 2012 prevede că taxa de poluare va fi plătită, o singură dată, atât pentru autovehiculele noi, cât şi pentru cele second-hand, care sunt înmatriculate pentru prima dată în România, indiferent dacă autovehiculul este produs în ţara sau în străinătate.
Taxa se calculează pe bază mai multor criterii (precum tipul motorizării, capacitatea cilindrică, emisia de CO2 şi norma de poluare), luând în considerare şi deprecierea autoturismului.
Cine este obligat să achite aceasta taxa?
Legea prevede că obligaţia de plată a taxei auto pe poluare apare în următoarele situaţii:
la înmatricularea, pentru prima dată, unui autovehicul de către un proprietar din România;
la repunerea în circulaţie a unui autovehicul după încetarea unei exceptări sau scutiri;
la reintroducerea în parcul auto a unui autovehicul în cazul în care, la momentul scoaterii din parc, i s-a restituit proprietarului valoarea reziduală a taxei.
Nouă taxa pe poluare nu va fi achitata pentru maşinile înmatriculate în perioada 1 ianuarie 2007 - 1 iulie 2008, de autovehiculele încadrate în categoria vehiculelor istorice sau care au fost acordate unor instituţii ale statului. În acelaşi timp, nici autoturismele confiscate sau cele acordate cu titlu gratuit nu sunt supuse la plata acestei taxe.
Legislaţia aplicabilă pentru a recupera/evita taxa auto
Teoretic, nouă lege urmăreşte să elimine complet discriminările din legea veche, creând un cadru legal prin care cel care poluează plăteşte, indiferent de unde şi-a cumpărat maşina.
În practică lucrurile stau altfel. Prin această lege nu se sancţionează poluarea, ci vânzarea de maşini. Astfel, doar cei care cumpără sunt obligaţi la plata taxei auto de poluare. Prin urmare nu toţi cei care au maşini şi le folosesc, deci poluează , plătesc, ci doa