Între 2004 şi 2010, volumele de marfă transportate pe care rutieră în Europa au fost de aproximativ cinci ori mai mari decât cele înregistrate de transportul feroviar. Transportul rutier de marfă a atins în 2009 o pondere de 77,5%, în timp ce transportul feroviar de marfă a fost de 16,5%, arată un studiu privind transportul feroviar de marfă din Europa, realizat de Ensight şi Eurogroup Consulting.
În plus, cota sectorului feroviar s-a contractat progresiv, cu 1,6 puncte procentuale în interval de cinci ani
Declin în Franţa, Spania şi Italia
Media utilizării tipului de transport preferat variază de la o ţară la alta. Unele ţări din Europa au un grad redus de utilizare a transportului feroviar care înregistrează un tred descendent accentuat. Este cazul ţărilor vest-europene precum Franţa, Spania şi Italia în care procentajul de utilizare a transportului feroviar e mai scăzut decât media europeană şi se află într-un declin continuu, începând din anul 2006.
Deşi transportul feroviar din Franţa trece printr-o perioadă de criză, anumiţi jucători de pe piaţă - fără a aştepta momentul ideal - au început deja să ia măsuri pentru a revitaliza transportul feroviar de marfă, aşteptând în acelaşi timp să se contureze un răspuns european colectiv la această problemă.
Creşteri în ţările germanice
Alte ţări prezintă creşteri cu privire la utilizarea transportul feroviar: în Elveţia, Austria şi Germania, transportul feroviar de marfă înregistrează o cotă de aproximativ 20% şi continuă să crească. În ţările de la Marea Nordului (Marea Britanie, Belgia şi Olanda) proporţia transportului feroviar este relativ scăzută (între 5 şi 15%). În Marea Britanie, 98% din transportul feroviar de marfă este intern.
Intensitate peste medie în Est
În privinţa ţărilor din Europa de Est, transportul feroviar de marfă este inte