Alain Heureux spune că admiră ideile de pe piaţa de publicitate online din România, dar critică bugetele reduse care se alocă internetului.
Alain Heureux, preşedintele IAB Europa, o organizaţie de advertising din care fac deja parte 25 de ţări, vorbeşte despre obiceiurile de consum media şi despre piaţa de publicitate digitală din România, în comparaţie cu cea din Europa.
„Adevărul": Putem încă trage o linie între Occident şi Europa de Est privind consumul media digital?
Alain Heureux: Europa de Vest era mult mai departe acum câţiva ani, iar voi ajungeţi la acelaşi nivel. România are însă o penetrare de 40%, mai puţin ca restul Europei, dar în ceea ce priveşte consumul, 18 ore de stat pe internet săptămânal este un record pentru continent.
Oamenii de marketing consideră deja piaţa dispozitivelor mobile, precum telefoanele inteligente sau tabletele, un segment distinct al pieţei digitale?
Anul trecut, în Europa, au intrat în online 21 de miliarde de euro, iar în Statele Unite, 23 de miliarde de euro. Comparativ, piaţa smartphone-urilor din Europa şi din America a avut o valoare de 3,5 miliarde de euro. Este încă o valoare mică, cam la nivelul la care eram acum 10 ani cu internetul, şi cred că în viitor bătălia din jurul dispozitivelor va fi interesantă. Publicitarii nu înţeleg încă ce pot face cu smartphone-urile. În viitor, consumul se va împărţi între dispozitive şi miza va fi cum să împarţi activităţile între PC, tabletă şi smartphone.
A devenit internetul mai influent ca televizorul în alegerea unui produs?
Aş îndrăzni să spun că da, deoarece elementele pe care le ai la internet şi nu le ai la TV sunt cele care îţi permit să pui întrebări, să citeşti comentarii. Când vrei să cumperi un produs, poţi cere opinia celor din social media despre el.
Care sunt diferenţele dintre piaţa media din România şi pieţele mai d