"Luceafărul", vasul lui Carol al II-lea, a fost cumpărat de o firmă englezească cu 265.000 de dolari în 1999. După reparaţii, a devenit unul dintre cele mai scumpe din lume. Ieşit din apele teritoriale române pe 25 septembrie 1999, yachtul trebuia să revină în ţară, conform contractului, până pe 25 august 2000.
Perla marinei private a României, yachtul "Luceafărul" al lui Carol al II-lea, rebotezat de comunişti "Libertatea", ieşea în urmă cu 13 ani din apele teritoriale ale ţării. În 1999, vasul era practic o epavă plutitoare.
"Era folosit ca restaurant pe faleza de la Galaţi. De-abia mai plutea pe Dunăre. Era în proprietarea firmei Regal, dar Ministerul îl trecuse ca bun de patrimoniu - la categoria tezaur. Prin urmare nu putea fi vândut în afara ţării", ne explică Ion Caramitru, ministrul Culturii până în 2000. Însă "Luceafărul" avea nevoie de reparaţii.
"Regalul, firma care deţinea vasul, a luat decizia vânzării sale în ţară pentru a fi reparat cu condiţia ca vasul să rămână sub pavilion românesc", ne mai spune Caramitru.
O vânzare cu cântec
Yachtul a fost vândut către Edmiston Constanţa, filială a unei firme de renume de vase de lux din Marea Britanie. Cum a ieşit din apele teritoriale ale României, vasul a ajuns sub pavilion britanic şi a fost redenumit "Nahlin".
"După mine, la conducerea ministerului a venit Răzvan Theodorescu. S-a scos vasul din categoria tezaur a patrimoniului naţional şi a fost trecut la categoria alte bunuri. Aşa a putut fi vândut în exteriorul ţării", ne explică Caramitru tertipurile prin care ţara noastră a rămas fără yachtul lui Carol al II-lea.
Răzvan Theodorescu nu a putut fi contactat pentru a oferi explicaţii faţă de această situaţie.
Ţeapa a fost evidentă din prima zi după înstrăinare. Edmiston a cumpărat vasul cu 265.000 de dolari, însă a fost asigurat imediat la un million de dolari.
@