Cinci studenți au povestit pentru „Adevărul" experiențele lor din Occident și cum este privit învățământul de la noi din campusurile universitare din lume.
Dacă acum un deceniu era un adevărat prestigiu să faci o facultate în afară, astăzi tot mai mulţi tineri din Moldova ţintesc spre şcoli de top din lume, ajutaţi fie de părinţi, fie de performanţele academice. Din afară, studiile în Moldova se văd rudimentare, bibliotecile - sărăcăcioase, iar elevii îndoctrinaţi cu teorii învechite.
FOTO: Fericire mare pentru Lidia Scarlat, absolventă a unei universități din Londra
„Fiecare universitate britanică are acces online la sute de publicaţii, unde poţi găsi o varietate imensă de orice fel de informaţii. Am studiat Media şi Artele, şi am avut acces, ca şi restul colegilor, la cele mai noi facilităţi tehnice. Am beneficiat de un studio TV performant, dotat cu cabine de montaj cu software licenţiat, camere video şi lumini de ultimă generaţie, lucruri pe care acasă nu le-aş fi găsit la nici o instituţie de învăţământ", povesteşte Lidia Scarlat (21 de ani), proaspăt absolventă a Universităţii Royal Holloway din Londra. „Studenţii sunt liberi aici. Din toate punctele de vedere. La Universitatea din Bologna, la fel ca şi la restul şcolilor europene, studenţii îşi crează propriul orar, în dependenţă de interesele lor", punctează şi Elena Pantazi.
FOTO: Mariana Butnaru, descoperind Spania
„BIBLIOTECILE, LOCUL DE UNDE NU VREI SĂ PLECI"
Autonomie nu înseamnă haos, ci dimpotrivă, este de părere Cristian Josan (20 de ani), student în Budapesta. „Libertatea, la şcolile din Ungaria, te face o persoană responsabilă. Şi asta pentru că studenţii sunt conştienţi că având trei absenţe la un obiect au picat disciplina, fără excepţii", precizează tânărul, care, într-un an de zile, a reuşit să acumuleze un punctaj maxim la examene. @