Iniţiativa privind cota de TVA diferenţiată la produsele agricole are în vedere un control fiscal eficient al activităţilor agricole şi sprijin pentru producătorii români, precum şi reducerea preţurilor, dar dacă prin această măsură se doreşte plasarea producătorilor români într-o poziţie avantajoasă există îndoieli serioase în ceea ce priveşte aprobarea acesteia de către Uniunea Europeană, dacă măsura ar constitui o discriminare între producătorii agricoli din România şi cei din Uniune, consideră Jean-Marc Cambien, partener Impozite indirecte Ernst&Young România.
Premierul Victor Ponta a declarat că susţine ideea introducerii unui TVA diferenţiat - un TVA de 24%, din care 9% să fie reţinut pentru bugetul de stat şi 15% să fie rambursat producătorului, în măsura în care, evident, prezintă facturi şi în măsura în care toate operaţiunile comerciale sunt făcute în mod legal şi înregistrate fiscal. Deocamdată, nu este clară modalitatea de aplicare şi modul în care Ministerul Finanţelor va administra acest sistem.
"În cazul unei respingeri a acestei măsuri propuse şi dacă se doreşte ca efect final al acesteia reducerea preţurilor la alimente, se poate avea în vedere, ca scenariu alternativ, o reducere a cotei TVA la produsele alimentare. În cazul unei astfel de alternative, pentru consumatori, reducerea cotei TVA la produsele alimentare ar trebui să reprezinte o veste bună. În contextul economic dificil pe care îl traversăm, aceasta s-ar traduce, în principiu, într-o creştere a puterii de cumpărare. Efectul acestei reduceri depinde, cu toate acestea, de procentul din reducerea cotei TVA pe care magazinele, comercianţii cu amănuntul, etc. îl transferă consumatorilor prin intermediul preţurilor cu TVA inclus. Consumatorii ar beneficia în cea mai mare măsură de această reducere dacă magazinele, comercianţii cu amănuntul, etc. ar păstra preţurile fără TVA