Nu mai pot fi vândute ca noi, dar nu sunt nici „second-hand“, pentru că au fost utilizate puţin sau deloc. Foarte populare în străinătate, aşa-numitele produse „refurbished“ încep să fie din ce în ce mai căutate şi în România.
Rezultatele pe care o banală căutare pe Google le dă după cuvântul-cheie „refurbished“ (reparat, remanufacturat) - aproximativ 20 de milioane - ar putea fi un indiciu despre cât de popular a ajuns termenul. Ce-i drept, sunt rezultate globale, însă termenul devine popular şi în România. Iar criza financiară a crescut şi mai mult interesul față de acest tip de produse, oferta virtuală a distribuitorilor fiind din ce în ce mai extinsă (Citgrup.ro, Resigilate.ro, Suntec Trade, Electroimport sau Numero Uno Informatica)
Pentru clarificarea limbajului, se impune precizarea că, în mod curent, termenul este folosit pentru a descrie producţiile imperfecte (cu mici defecte, uzate prin expoziţii) şi retururile, întoarse în fabrică, unde sunt retestate, reparate - dacă e cazul - şi reambalate, iar apoi vândute cu 20%-80% sub preţul produsului nou. Cum termenul de „rebut“ are o conotaţie peiorativă, ele au fost numite „refurbished“. (Producătorii autohtoni nu răspund la e-mailurile cu întrebări legate de propriile produse „refurbished“, de teamă să nu „dea prost“). „Conceptul este din ce în ce mai cunoscut la noi, dar mai avem mult de muncă pe partea de educare a consumatorului român“, admite Dan Iliescu, CEO al firmei Cit Grup din Timişoara, care aduce în ţară produse IT „refurbished“ de mai bine de şapte ani. „În Occident - continuă el - atât companiile mari, cât şi instituţiile publice aleg fără ezitare produse refurbished (...) şi fac economii de 40%-50%, bani ce pot fi alocaţi în alte direcţii”.
Pentru Cit Grup, care importă produse Dell, HP, Lenovo (IBM), dar şi Fujitsu Siemens, „refurbished“ înseamnă „produse supertes