Piata de mystery shopping a ramas in Romania la un nivel destul de jos, in ceea ce priveste scopurile pentru care se solicita acest tip de servicii. Ce vor companiile, cine investeste mai mult la acest capitol si cum e sa lucrezi ca "spion comercial", intr-un articol DailyBusiness.ro.
Mystery shopping-ul se practica in Romania de prin 2004. Una dintre firmele beneficiar pionier in domeniu a fost Mediplus, care prin aceasta metoda verifica daca aspirinele lor sunt recomandate de farmacii, potrivit lui Adrian Barbu, CEO Shoppers, parte a grupului de firme The Consultants.
Ca o comparatie, in SUA, 90% dintre companii folosesc mystery shopping 100% din timp, incepand din 1960, iar in Europa de Vest, bugetele si preturile pentru acest tip de activitate sunt de 4-5 ori mai mari decat in Romania.
Cum a evoluat piata
Piata serviciilor de profil din Romania a ajuns in 2008 la 1,5 milioane de euro, a scazut in 2009 la jumatate si a revenit in 2011 spre 1-1,1 milioane de euro. Numarul firmelor utilizatoare creste, dar bugetele scad.
“Piata romaneasca a ramas undeva in era produsului si poate putin in cea a serviciilor. Acum conteaza intreaga experienta traita de client in raport cu brandul. E dificil sa digeri o analiza care arata ca nu ti-ai respectat principiile si standardele pe care le promiti in reclame”, spune Adrian Barbu, adaugand ca cele mai multe companii din Romania nu sunt interesate de mistery shopping, atat timp cat sunt pe profit.
Comerciantii romani sunt interesati mai mult sa isi spioneze angajatii, decat sa se uite “peste gardul” concurentei:
"Companiie din Romania apeleaza putin la aceasta metoda deja clasica de evaluare a performantei, si o cunosc si inteleg chiar si mai putin. Cel mai adesea, actionarii sau directorii firmelor romanesti apeleaza la mystery shopping doar pentru a