O piaţă de optică, prin excelenţă fragmentată. Cu o valoare destul de mică. Aproape jumătate acoperită de ochelari contrafăcuţi. Şi totuşi, Paul Licsor, Managing Partner la Optiplaza, vede destul de clar viitorul acestei afaceri.
Capital:Cum aţi defini ultimii trei ani de criză pentru businessul Optiplaza?
Paul Licsor: Dificili pentru retail şi pentru piaţa de optică din România. Dar această criză, pe lângă toate neplăcerile pe care le-a creat, ne-a adus şi un plus de experienţă la modul în care am abordat acest tip de business. Am devenit foarte flexibili şi am reuşit să ne adaptăm la condiţiile actuale ale pieţei (...) cifra de afaceri a scăzut brusc după trimestrul al treilea din 2008, dar în ultimii trei ani am reușit să creștem veniturile medii ale magazinelor cu 5-12%.
Ce modificări aţi observat în comportamentul de consum al clientului?
PL: E evidentă scăderea mediei a coşului de cumpărături şi orientarea către produse dintr-un segment de preţ mai scăzut. Ochelarii de vedere fiind consideraţi o necesitate putem spune că activăm pe o piaţă ferită într-o oarecare măsură de problemele legate de criza economică... asta făcând o comparaţie cu alte domenii sau alte segmente din retail.
Ce contribuţie au ochelarii de soare la vânzările totale?
PL: Un procent de 65% din cifra de afaceri e acoperit de către ochelarii de vedere. Ochelarii de soare reprezintă circa 25% din vânzări. Există mari fluctuaţii sezoniere faţă de o medie obişnuită în cazul ochelarilor de soare şi chiar puseuri de 20-25% în cazul lichidărilor de stoc. Deţinem două banduri de magazine - Plusoptic (14) şi Optiplaza (19).
Vă mai extindeţi?
PL: Am deschis anul acesta un magazin în Palas Iaşi. Până la sfârşitul anului vom reloca două magazine și vom deschide încă unul sau două magayine. Intenționăm să extindem lanțul Optiplaza și prin trans