În 1900, plaja Mamaia, aflată pe o limbă de nisip de 300 metri lăţime şi opt kilometri lungime, ce desparte Marea Neagră de Lacul Siutghiol, era o plajă virgină, ca cele de azi, de la Vadu sau Corbu
Locul era umblat doar de câţiva pescari ceşi aveau năvoadele şi bărcile pe unde a funcţionat, până de curând, celebrul "Hanul Piraţilor". Constănţenii mergeau la "băi de mare" pe plaja, existentă şi azi, de la "Trei Papuci", iar turiştii obişnuiau să meargă la scăldat în mare undeva, în sud, pe plaja numită "La vii".
Dezvoltarea portului modern Constanţa, construit de inginerul Anghel Saligny, a determinat autorităţile să mute locul de vilegiatură în nordul oraşului, pe actualulamplasament. În 1906 apar primele construcţii, adică două pavilioane de lemn şi o pasarelă de promenadă, tot din lemn, ce înainta în mare. Clădirile au fost amenajate după planurile arhitectului peisagist E. Recont şi au funcţionat până în 1920, când au ars într-un incendiu. A fost instalată chiar şi o cale ferată, ce lega gara din Constanţa de noua staţiune şi care trecea pe mijlocul actualului bulvard Mamaia, fost V.I. Lenin, până în 1990.
După primul Război Mondial, dezvoltarea staţiunii ia amploare, odată cu ridicarea reşedinţei de vară a familiei regale, clădire simbol a staţiunii, cunoscută sub numele de Club Castel.
Cazinoul, adevărata emblemă a noii atracţii turistice, a fost ridicat abia în 1935, iar primul hotel, Rex, a apărut un an mai târziu. După ce, pe timpul comuniştilor a fost botezat Internaţional, Rex este şi azi unul dintre cele mai luxoase hoteluri din Mamaia. Celălalt hotel istoric al staţiunii, Bucureşti, a fost terminat în 1957. Azi se numeşte Yaki şi aparţine fostului mare fotbalist constănţean Gică Hagi.
"Mamaia, altădată, reprezenta spiritul muzicii româneşti. Străinii aplaudau în restaurante cele mai importante nume. Azi nu mai există localuri cu