13 acuarele au deschis licitaţia de la AraArt, organizată joia trecută la Casa Capşa. Acestora li s-au adăugat lucrări în tuş, cărbune, laviu şi pastel, cu semnături de la Luchian la Ştefan Popescu şi de la Tia Peltz la Corneliu Baba
Prezenţa în licitaţii a lucrărilor în „tehnici minore“, cu preţuri de deschidere începând de la 300 de euro, este una din modalităţile prin care casele de licitaţii atrag publicul nespecialist, interesat totuşi de marii maeştri ai picturii române.
Un tablou de Tonitza, „Case ţărăneşti din Mangalia“, 68x50 cm, ulei pe carton, a fost vedeta licitaţiei, cu un preţ de deschidere de 24.000 de euro. Nicolae Tonitza este, alături de Nicolae Grigorescu, cel mai bine cotat pictor român la Bucureşti, cei doi disputându-şi mai toate recordurile pieţei interne. Totuşi, preţurile tablourilor lui Tonitza au fluctuaţii extreme, între 8.000 de euro, minimum din acest an înregistrat pentru pictura în ulei „Peisaj la Kardjali“, şi 170.000 de euro, preţul maxim din primul semestru, realizat în martie de pictura „Trei fraţi“. Împreună cu tabloul lui Tonitza, un pastel de Luchian, cu o deschidere la 17.000 de euro, au fost singurele lucrări care au intrat în licitaţie la peste 10.000 de euro.
Arta, euro şi leul
Alături de aur şi pietre preţioase, arta este una dintre „valorile de refugiu".
Licitaţiile de artă din România au beneficiat de criza economică din anii trecuţi, oferind instrumente de tezaurizare convenabile şi înregistrând randamente anuale de peste 30%. Segmentul „subprime“, cu opere sub 5.000 de euro este cel mai lichid şi stimulează piaţa aproape în aceeaşi măsură ca şi operele care doboară recorduri.
Din selecţia de 71 de loturi de la AraArt, 64 au avut preţuri de deschidere de 5.000 de euro sau sub această valoare, între ele fiind tablouri de M.H. Maxy, Ipolit Strâmbu, Nicolae Vermont sau Hori