Ministerul Transporturilor are în acest moment două variante pentru a traversa munţii cu o autostradă: fie pe ruta Sibiu-Piteşti, fie pe ruta Comarnic-Braşov-Făgăraş. Deocamdată niciuna dintre cele două autostrăzi nu se află în construcţie şi nici măcar fondurile prin care se va finanţa realizarea celor două şosele nu sunt încă stabilite.
Ce spun însă specialiştii în infrastructură şi managerii de companii? Care dintre cele două autostrăzi ar trebui contruită prima sau, cu alte cuvinte, care ar aduce României mai multe avantaje?
“Construcţia autostrăzii între Piteşti şi Sibiu pare să ofere o conexiune mult mai bună cu autostrăzile care sunt deja construite. Cred totuşi că România ar trebui să construiască ambele autostrăzi simultan, în condiţiile în care cu cât este mai dezvoltată reţeaua de autostrăzi din România, cu atât mai bine va fi pentru economia ţării. Totuşi, dacă provocarea de a le construi simultan va duce la întârzieri, depăşiri de costuri şi alte probleme, ar fi preferabil pentru guvern să prioritizeze aceste proiecte”, spune Randy Tharp, managing director pentru filiala locală a companiei americane de arhitectură, inginerie şi construcţii Epstein.
El adaugă că în momentul în care România va avea o autostradă continuă care să unească Constanţa de partea de vest sau nord-vest, ţara va putea deveni un concurent puternic pentru porturile vest-europene în ceea ce priveşte transporturile din Orientul Îndepărtat către Europa. “Avem o serie de clienţi şi potenţiali clienţi care deja îşi planifică investiţii în România ştiind că acest lucru (construcţia unei autostrăzi continue de la Constanţa spre vestul ţării – n.red.) se va întâmpla la un moment dat”, mai spun Tharp.
Deşi în acest moment nu există un termen exact pentru finalizarea celor două autostrăzi care vor traversa munţii, în momentul în care vor fi gata ele vor îndeplini roluri